Wordt het onderstaande e-mailbericht niet correct weergegeven?
Klik hier voor de onlineversie.
 
 OGH Nieuwsbrief #154 - 31 maart 2023
 
 
 

Deze Nieuwsbrief

Pasen

Liturgische schikkingen in de 40-dagentijd

Collectedoelen april 2023

Rooster vieringen april 2023

Vieringen in april

​​​​​​​Volgende Nieuwsbrief

 

Pasen

Misschien hebt u wel eens gehoord van de Risis Paschalis, de Paaslach. Ik kende het in ieder geval nog niet. Het is een traditie die voortkomt uit de kerk van de Middeleeuwen als een tegenhanger voor alle somberheid en ingetogenheid die de Stille (of: Goede) Week kenmerkte. Na het lijdensverhaal van Jezus, werd op Paasmorgen in de kerk de dag ingeluid met een mop of een grap. Want ook met humor kun je licht brengen in alle donkerte. Onderstaand verhaal geeft een glimlach op ons gezicht, maar het geeft ook weer hoe belangrijk communicatie voor iedereen is. Als wij elkaar niet verstaan, begrijpen we elkaar vaak verkeerd. Afgelopen week keek ik naar een programma op tv waarbij dove en slechthorende mensen uitlegden hoe het werkte met doventaal. Met bewondering heb ik gekeken hoe goed zij met elkaar kunnen communiceren. Daarvan hadden de paus en de rabbi in onderstaand verhaal nog heel wat kunnen leren.  

De paus en de rabbi

In de Middeleeuwen werd de paus door een groep kardinalen gedwongen om de joodse gemeenschap uit Rome te verdrijven. Die gemeenschap was daar natuurlijk niet blij mee.
De paus sloot een overeenkomst met de joodse gemeenschap in Rome.
“Ik stel voor”, zo zei hij, “dat we een religieus debat organiseren.
Een debat tussen mij en één persoon uit de joodse gemeenschap.”
Als de jood zou winnen, dan mochten de joden blijven.
Was de winst aan de kant van de paus, dan moesten de joodse gemeenschap een andere stad zoeken.
Voor de joden was al snel duidelijk dat zijn geen keuze hadden.
De oudsten van het joodse volk in Rome kozen een rabbi uit die een goede naam had.
Deze rabbi was een flamboyante persoonlijkheid, zijn gezicht alleen al sprak boekdelen.
De joden stelden de paus voor, dat het debat zonder woorden gevoerd zou worden.
Dat zou het spannender maken als niemand mocht praten.
De paus stemde daarmee in.
De dag van het grote debat kwam.
De rabbi en de paus zaten tegenover elkaar.
Eén volle minuut lang werd er gezwegen, geen woord gewisseld.
Toen stak de paus drie vingers op.
De rabbi keek terug en stak één vinger op.
De paus zwaaide met zijn hand in een cirkel zo boven zijn hoofd.
De rabbi wees met één vinger vol kracht en bezieling naar beneden op de grond.
De paus pakte een brood en een glas wijn.
Hij brak het brood en at ervan. Hij schonk de wijn in een beker.
En nam daarvan een slokje.
De rabbi pakte een appel en nam er een hap van.
De paus stond op en zei: “Ik geef het op. Deze man is veel te goed.
De joden kunnen blijven in Rome zolang als ze willen.”
Na een uur kwamen de kardinalen om de paus heen staan.
Ze vroegen hem: “Wat is er nu gebeurd?”
De paus zei: “Eerst hield ik drie vingers omhoog als teken van de Drie-Ene God.
De rabbi stak één vinger op. Hij herinnerde mij eraan dat er één God is die wij beiden dienen.
Nou, toen maakte ik een cirkel boven mijn hoofd. Ik wilde hem laten zien dat God overal is . De rabbi stak één vinger op en wees priemend naar de grond.
O ja, zo dacht ik, God kan inderdaad overal zijn, maar God is ook nu aanwezig, hier tijdens het debat.
Toen brak ik brood en wijn om de rabbi te laten zien dat God onze zonden vergeeft.
Hij pakte een appel uit zijn binnenzak en nam er een hap van.
Hij zette me gelijk op scherp: de oerzonde in het paradijs is begonnen bij Adam en Eva.
Tot op vandaag hebben we daarmee te maken.
U begrijpt, de rabbi had overal een antwoord op.
Wat kon ik doen?”
Ondertussen was de joods gemeenschap uitgelopen om bij de rabbi verhaal te halen. 
“Wat is er gebeurd?”, vroegen ze.
“Nou”, zei de rabbi, “eerst zei de paus dat de joden binnen drie dagen moeten vertrekken.
Maar ik stak één vinger op: geen één van ons gaat uit Rome weg.
Toen zwaaide de Paus zijn hand als een cirkel om te zeggen dat er in de hele stad
geen enkele jood meer mag wonen.
Ik liet hem duidelijk blijken met een vinger naar de grond, dat we geen stap zullen verzetten.” “En toen?”, vroeg een vrouw rondom de rabbi.
De rabbi zei: “Ik weet het niet, de paus pakte zijn lunch en ik pakte de mijne – en nu kunnen we net zo lang blijven als we willen.”

Ik wens iedereen goede, gezegende en zonnige Paasdagen toe!
Gerrie Slütter-Peterkamp

 

Liturgische schikkingen in de 40-dagentijd

Uit liefde voor jou is het thema van de 40-dagentijd- kalender van de PKN.
Dit is ook het thema voor de schikkingen in deze 40-dagentijd. Als basis voor de schikkingen in deze 40-dagentijd gebruiken we de takken van de kronkelhazelaar.
Als liefde belangrijk is om je in te leven in verhalen van de ander, dan is dat niet een rechtlijnig pad, maar een route met onverwachte wendingen. Meebewegen en luisteren zijn dan van belang.
Voor ieder viermoment in deze periode wordt er iets gewijzigd en toegevoegd aan de schikking passend bij de lezing. We gebruiken de suggesties uit de brochure van de PKN.

Hieronder de schikkingen voor de 3e, 4e en 5e zondag. Overige schikkingen zijn te bekijken op de webpagina van de Bloemengroep.

Zondag 26 maart, 5e zondag 40-dagentijd

 

Lezen Johannes 11:1-4, 17-44 de opwekking van Lazarus
… en er waren dan ook veel Joden naar Marta en Maria gekomen om hen te troosten nu hun broer gestorven was. (Johannes 11:19)

Cirkel vol
Ogenschijnlijk dode bloemen
Zijn levende herinneringen
Liefde voor jou

 

Zondag 19 maart, 4e zondag 40-dagentijd

 

Lezen Johannes 9 ‘Wat vreemd dat u niet begrijpt waar Hij vandaan komt, terwijl Hij mijn ogen geopend heeft.’ (Johannes 9:30)

Oculli; Open ogen.
Zien, kijken en gezien worden
Wie ben jij
Geworden?

 

Zondag 12 maart, 3e zondag 40-dagentijd

3e zondag  
Lezen Johannes 4: 5-26 Jezus zei tegen haar  "Ik ben het, degene die met u spreekt". (Johannes 4:26)
 
Bronnen
Van inspiratie
Spiegels met gedachten
Verbinding voor mij
En jou

 

Collectedoelen april 2023

In april collecteren we tijdens onze vieringen voor vijf plaatselijke doelen, te weten: Voedselbank, City-pastoraat, De Wonne, Fonds bijzondere noden en Caritas.
Onderstaand een korte uitleg wat de doelstelling van de instelling is. Mocht u meer willen weten dan vindt u op de websites van de genoemde instellingen uitgebreide informatie.

  • Zondag 2 april collecteren we voor de Voedselbank.
    De Stichting Voedselbank Enschede-Haaksbergen helpt mensen die niet genoeg geld hebben om iedere dag een volledige maaltijd op tafel te zetten. Zij zamelen levensmiddelen in en stellen deze gratis ter beschikking aan huishoudens die tijdelijk, onvoldoende in hun levensbehoefte kunnen voorzien. Op verzoek van professionele hulpverleners helpen zij in de regio Enschede Haaksbergen ongeveer 550 huishoudens met het tijdelijk verstrekken van gratis voedselpakketten.
  • Witte donderdag en Goede vrijdag is er geen collecte.
  • Zaterdag 8 april is de paasnacht-deurcollecte bestemd voor het Oecumenisch City Pastoraat Enschede.
    Het Oecumenisch Citypastoraat Enschede is de "huiskamer van de stad", een plek in de binnenstad voor iedereen die wil praten over zijn leven, zorgen, plezier, of wat haar/hem maar bezighoudt. Je kunt gewoon binnenlopen voor een kopje koffie, thee, een praatje en/of een goed gesprek. Iedereen is welkom. Er zijn altijd 2 vrijwilligers aanwezig om je te woord te staan. Wil je een gesprek met een pastor dan is dat altijd te regelen.
  • Tijdens de Paaszondagviering van 9 april collecteren we alleen voor de OGH.
  • Zondag 16 april is de bijzondere collecte bestemd voor De Wonne.
    Woongemeenschap de Wonne in Enschede leeft vanuit het christelijk geloof én de franciscaanse spiritualiteit. Vanuit deze inspiratie vangen zij mensen op, die ze voor een tijdje een thuis-gevoel willen geven.
  • Zondag 23 april collecteren we voor de Stichting Leergeld Enschede.
    Stichting Leergeld Enschede maakt het voor kinderen uit gezinnen die moeilijk kunnen rondkomen mogelijk om deel te nemen aan binnen- en buitenschoolse activiteiten. Hiermee voorkomen zij dat kinderen (4 tot 18 jaar) in de gemeente Enschede door geldgebrek niet mee kunnen doen. Gezinnen met een inkomen tot 120% van het sociaal minimum (bijstandsniveau) komen in aanmerking. Dit kunnen gezinnen zijn die een inkomen uit een uitkering, dienstverband of onderneming hebben. Vergoed worden zaken als een fiets, computer, schooltas, of gymkleding. Ook worden kosten voor een zwemdiploma, schoolreisje of studieweek vergoed.
  • Zondag 30 april is de opbrengst van de collecte bestemd voor Caritas Enschede.
    Caritas Enschede is verbonden aan de parochie St. Jacobus de Meerdere Enschede. Vanouds is de PCI of Caritas bedoeld om mensen die acute (financiële) hulp nodig hebben, een helpende hand te bieden. Dit doen zij vaak in samenwerking met andere hulpverleners en instanties. Zo zijn ze ook partner binnen het Diaconaal Platform Enschede (DPE).

 

Rooster vieringen april 2023

Zondag Voorganger: Pastor F. Beuger Palmzondag
02 april  Organist/pianist:   Jesse Meerman  
10.00 uur  Doel 1e collecte: Voedselbank  
       
Donderdag Voorganger: Mevr. Ten Thij Witte Donderdag
06 april Organist/pianist: Martin Koning  
19.30 uur geen collecte    
       
Vrijdag Voorganger: Pastor F. Beuger Goede Vrijdag
07 april Organist/pianist: Gerrit Dogger  
19.30 uur geen collecte    
       
Zaterdag Voorgangers: Ds. B. Wijnbergen en
Mevr. Ten Thij
Paaswake
08 april Organist/pianist: Gerrit Dogger  
22.00 uur Doel deurcollecte: Oecumenisch Citypastoraat Enschede  
       
Zondag Voorganger: Pastor F. Beuger Paasmorgen
09 april Organist/pianist: Gerard van Kempen  
10.00 uur Doel 1e collecte: OGH  
       
Zondag  Voorganger:  Pastor F. Beuger  
16 april Organist/pianist: Gerard van Kempen  
10.00 uur Doel 1e collecte: De Wonne  
       
Zondag Voorganger: Pastor F. Beuger  
23 april Organist/pianist: Jesse Meerman   
10.00 uur Doel 1e collecte: Stichting Leergeld Enschede  
       
Zondag Voorganger: Mevr. Ten Thij  
30 april Organist/pianist: Martin Koning   
10.00 uur Doel 1e collecte: Caritas Enschede  

 

De vieringen worden gehouden in het Helmertheater van Mediant, locatie Helmerzijde, Broekheurnering 1050, Enschede (tenzij anders vermeld).
Na afloop van de viering is er gelegenheid om elkaar te ontmoeten en koffie of thee te drinken.

Autodienst

Als er mensen zijn die vervoer nodig hebben om naar de zondagse viering te gaan, kunnen zij contact opnemen met Klaas Hessels, telefoon 4282654.

Kinderoppas

Ouders die gebruik willen maken van de kinderoppas, graag voor zaterdag 16.00 uur bellen naar Herma ter Stege, telefoon 4775956.

 

Vieringen in april

Zondag 2 april, Palmzondag

Palmpasen: overal ter wereld staan mensen stil bij het feit dat een van ons, Jezus Christus, vredesvorst, werd ingehaald als een Koning. Hoewel Hij welkom was, werd Hij bespied en verraden en opgepakt. Mensen komen uit hun huizen, de straat op, Hem tegemoet. Eindelijk iemand met het hart op de tong, eindelijk iemand die geen blad voor de mond neemt, eindelijk iemand waar je je aan vast kunt houden. Zelfs de stad leeft ervan op.

PalmzondagMet Hosanna-geroep en gezwaai van palmen werd Hij welkom geheten, maar met list, verraad en geld kreeg men Hem in handen. Ter dood veroordeeld, gekruisigd buiten de stad. Het koningschap van Jezus loopt uit op zijn veroordeling. Hij werd gekruisigd, zoals er elke dag nog mensen worden gekruisigd. Elke dag gaan er mensen geestelijk en lichamelijk kapot aan wat anderen hun aandoen. Door kleinzieligheid, door roddel, door ongrijpbare gemeenheden, door buigen naar boven en vertrappen naar beneden. Elke dag worden er mensen gekruisigd, net als Jezus van Nazareth.

Wij worden er vandaag toe uitgenodigd om serieus te werken aan liefde in een wereld waarin nog steeds mensen massaal worden verraden en overgeleverd, waarin nog steeds mensen worden, gebroken, soms alleen met woorden. Palmzondag: geen herinnering aan toen, maar een concrete opdracht voor mensen van vandaag.

Voorganger in deze viering is pastor Frank Beuger.

Vrijdag 7 april, Goede Vrijdag

Goede VrijdagLijden op zich is nooit verlossend. Standhouden in het lijden dat mensen elkaar aandoen, jezelf en je ziel dan niet verliezen aan haat en verbittering, dat is verlossend. Jezus verlost ons niet omdat hij gegeseld werd en tenslotte vermoord is. Hij verlost ons omdat hij ondanks dat alles staande is gebleven en zo heeft laten zien hoe God eruitziet. Het moest zo zijn, het moest wel zo gaan. We leven nu eenmaal in een wrede wereld waarin mensen voor God willen spelen. Jezus verlost ons doordat hij ons laat zien hoe wij moeten leven om iets van Gods levensadem in ons te laten zien.

Wij staan aan de voet van het kruis en zien op naar hem die het leven in vrijheid en met overgave heeft aanvaard in trouw aan de Vader. Liefde sterker dan de dood, moge die ook de ziel zijn van ons bestaan.

Voorganger in deze viering is pastor Frank Beuger.

Zondag 9 april, Pasen

PasenMaria gaat naar de plaats waar ze haar geliefde Jezus in doeken gewikkeld hebben achtergelaten. Terug naar het graf. Het is nog donker en dan ziet zij dat de steen is weggerold. Dat Jezus uit het graf is gehaald. Ze weet zich geen raad. Een leeg graf, een zwart gat dat je aangaapt. Er is niets meer over van hun broeder, hun vriend, niets meer om je aan vast te klampen, om te koesteren, geen lichaam te verzorgen, geen graf te onderhouden. Alles van Jezus is weg en hun verdriet is compleet. Van God verlaten, dat was wat ze voelden. ‘Ik zal er zijn’ dat was Hij in levenden lijve, zo hadden ze dat ervaren. En nu hij er niet meer is, twijfelen ze aan alles. Was hij wel van God? Hadden ze zich vergist? Of als hij wel van God was, werd God dan hier doorgestreept? Zo staat Maria daar, ten einde raad. Zij staat daar, als ieder ander die geen toekomst meer ziet voor morgen. Alles waar je op dacht te kunnen bouwen, je verwachtingen, je verlangen: er is een kruis door gezet. Een groot kruis door alles, zelfs door die ene behoefte nog even dicht bij hem te zijn, al was het maar bij zijn dode lichaam, om hem nog even te koesteren. Het graf is leeg, het diepste dieptepunt bereikt.

Johannes vertelt ons met Pasen niet het feit van de opstanding. Dat onttrekt zich aan onze waarneming. Hij vertelt wel hoe Jezus opstanding kracht geeft aan mensen, wat zij uitwerkt op mensen, hoe zij mensen heel kan maken. Hoe zij ons kan genezen van onze innerlijke verdeeldheid. Hoe mensen kijkend in de diepste diepte weer kunnen worden opgericht en weer mens kunnen worden. Daarvan wordt het lege graf een sprekend teken.

Voorganger in deze viering is pastor Frank Beuger.

 

Volgende Nieuwsbrief

De volgende Nieuwsbrief verschijnt begin mei 2023. Artikelen uiterlijk donderdag 4 mei 2023 sturen naar nieuwsbrief@ogh-enschede.nl.
Actuele informatie, nieuwe berichten en (wijzigingen in) het rooster van de vieringen vindt u altijd op de website van de OGH.